Kan spel vara en sjukdom?
Hur skapas bäst mötesplatser mellan spelbranschen och aktörer som arbetar mot unga? Vad är sund spelkultur? Hur diagnostiseras Gaming Disorder, och hur förs öppna inkluderande och problematiserande samtal kring allt som har med spelande att göra?
Utökad information om evenemangetEtt frukostsamtal och presentation av projektet "Spel som problem eller möjlighet?" som drivs av Science Park Skövde AB, tillsammans med Högskolan i Skövde och Balthazar Science Center. Projektet syftar till att skapa en gemensam mötesplats för öppna och problematiserande samtal om barns och ungas spelande. Dataspel har kommit att bli en av våra största och viktigaste kulturformer. En majoritet av barn och ungdomar spelar spel mer eller mindre regelbundet. För de allra flesta är spelandet en positiv upplevelse men för några blir spelandet problematiskt. Det kan till exempel handla om negativa konsekvenser för familjen, sömnen, skolan och andra fritidsaktiviteter, men även att öka kunskapen om barns och ungas spelande för att stärka barns och ungas rätt till en inkluderande och sund spelkultur. Tillsammans med kunniga på området tar vi upp de svåra frågorna kring Gaming Disorder, diagnosticering, farhågor och spelmekanik. Frukost från 08:00, samtalet börjar 08:15.
- Jenny Brusk, Innovation Manager, Science Park Skövde
- Johanna Nylander, Analyschef, Dataspelsbranschen
- Johan Larsson, Digital Kulturutvecklare, Skövde Kommun
- Björn Flintberg, Forskare, RISE